Tu trochę o nowej inicjatywie Krupy czyli klimatycznym praniu mózgów dla 7 klasistów.
Przygotowane scenariusze zajęć to efekt wielogodzinnej pracy i ogromnego
zaangażowania nauczycieli, metodyków, naukowców – pasjonatów, którzy posta-
nowili zainspirować swoich kolegów i podzielić się pomysłami na to, jak opowiadać
młodym ludziom o zmianach klimatu.
Scenariusze tworzą spójny katalog treści dotyczących problematyki zmian kli-
matu w czterech obszarach tematycznych:
• antropogeniczne zmiany klimatu,
• bioróżnorodność,
• krytyka konsumpcjonizmu,
• transformacja energetyczna.
Spowodowana przez człowieka zmiana klimatu jest od lat tematem poważnych
badań. Opinia publiczna zmobilizowała się wokół klimatu stosunkowo niedawno,
zaniepokojona nie tylko wynikami badań, lecz także coraz częstszymi doniesienia-
mi z całego świata o powodziach, ulewach, huraganach, pożarach lasów czy topnie-
jących lodowcach. Nie sposób zapomnieć, że rozpaczliwe bicie na alarm w sprawie
odchodzącego świata rozpoczęło się jednak od ludzi młodych, którzy w proteście
wobec opieszałości dorosłych wyszli na ulicę.
Kryzys klimatyczno-środowiskowy sprawił, że z jeszcze większą uwagą należy
dyskutować o celach edukacji i sprawić, aby w najbliższym czasie stała się ona jed-
nym z palących zadań do odrobienia. Nie oznacza to jednak, że raz przemyślana
i „zaprojektowana” wystarczy na lata, nie będzie wymagała aktualizacji.
Niniejsze zeszyty stanowią przyczynek do rozmowy o edukacji, która nie tylko
odpowiadałaby na potrzeby współczesnych uczennic i uczniów, ale tworzyłaby rów-
nież podwaliny pod „program naprawczy” w obszarach dotkniętych największymi
kryzysami. Mamy więc nadzieję, że materiał, który został przygotowany w gru-
pach roboczych złożonych z nauczycielek i nauczycieli katowickich szkół, spotka
się z zainteresowaniem wszystkich, którzy na rozmaite sposoby są zaangażowani
w edukację. Chcielibyśmy, aby zaproponowane ujęcie stało się inspiracją do działań
na rzecz środowiska i klimatu w przestrzeni szkoły oraz jej otoczenia, pragniemy
zachęcić nauczycielki i nauczycieli do dzielenia się ze swoimi podopiecznymi eko-
wiedzą oraz ekowrażliwością.
Pracując nad ideą interdyscyplinarnej edukacji klimatyczno-środowiskowej,
założyliśmy, że koncepcja opracowana w ramach działań „nauczyciele nauczycie-
lom” powinna opierać się na kilku filarach: zaangażowaniu, sprawczości (działa-
niu, partycypacji), empatii, dawaniu nadziei oraz intensywnym byciu w terenie.
Pragnęliśmy również dowartościować lokalność oraz narracje kulturowe (np. nowe
opowieści, literaturę, teksty kultury), w naszej opinii kluczowe kategorie w zmianie
postaw względem Ziemi.
Mamy nadzieję, że edukacja klimatyczno-środowiskowa, którą proponują kato-
wickie nauczycielki i katowiccy nauczyciele zaangażowani w program, dzięki kry-
tycznej lekturze, aktywności gron pedagogicznych oraz ich inwencji pojawi się na
każdym przedmiocie, a tym samym idee edukacji międzyprzedmiotowej zostaną
zrealizowane, a zjawisko spójności świata oraz jego ekosystemów lepiej zrozumiane.
W tym sensie edukacja może się stać ramą kolektywnego i pełnego nadziei myśle-
nia o przyszłości naszej planety i wszystkich istot.
Bóg, Honor, Ojczyzna.